Aktywność ruchowa – czym jest i jakie ma znaczenie dla naszego samopoczucia

Aktywność ruchowa już od najmłodszych lat była dla Nas wyznacznikiem w czasie tzw. zabaw podwórkowych. Ważne było, kto biega szybciej, kto częściej trafi do bramek, wspina się wyżej na „drąg” czy zwinniej skacze w „gumę”. Teraz te określania Naszych dziecięcych zabaw zanikają. Spróbuj zadać pytanie dzieciom z dzisiejszych czasów jak spędzają wolny czas.

Ja już widzę. Ich wzrok mówiący „Are you talking to me?”  wskazuje, że brakuje Nam-ludziom współczesnym ruchu i aktywnie spędzonego czasu.

Tak, tak pomyślicie kolejna mądrala, która będzie prawić morały o tym, że trzeba zdrowo jeść, ruszać się i spać odpowiednio długo.  Sama wiem, że jako dziecko słuchające odliczenia na „wuefie”: 3,2,1…START, odczuwałam stres mówiący: O nie, przegram. O, nie znowu będzie słaby wynik. Czemu tak było? Mimo, iż grałam w piłkę nożna, chodziłam po drzewach, grałam w „gumę”, jeździłam na wrotkach i długo by wymieniać, nikt nie zwrócił uwagi na potrzebę rozmowy o akceptacji, wiary w siebie i sile automotywacji.  tym, że obok aktywności ważne jest także jedzenie, czyli to co i kiedy się je. Dopiero te wszystkie elementy wspólnie budują prawdziwą sprawność fizyczną i pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie. Dinozaurem nie jestem, ale faktycznie w latach 90 wiedza na temat tych wszystkich składników dopiero się rozwijała a „Babcine” obiadki i „jeszcze jedna kanapeczka” zrobiły swoje. 

Zacznijmy od początku.

Zastanówmy się czym jest aktywność ruchowa i czy ma dla Nas znaczenie. Bardzo dużo czyta się obecnie na ten temat na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Dla każdego zapewne będzie mieć ona inne znaczenie. Według publikacji aktywność ruchowa to nic innego jak wrodzona potrzeba organizmu i nabytych umiejętności.  Odpowiednio dobrana aktywność sprzyja wielowymiarowemu rozwojowi i zachowaniu zdrowia. Ruch kształtuje prawidłowy układ kości, rozbudowuje mięśnie, podnosi sprawność fizyczną i wydolność układu krążeniowo -oddechowego. Wszyscy w zasadzie powinniśmy pamiętać z lekcji biologii, jak istotne dla Naszego organizmu jest właściwe dbanie o każdy z tych układów. Jeśli ktoś jednak te lekcje przespał w kilku słowach przypomnę.  Nasze serducho jest jak silnik samochodu. Musi być zadbany, aby prawidłowo pracował cały mechanizm auta. Nasze płuca, będące elementem układu oddechowego w połączeniu z układem krążenia zapewniają prawidłowy transport wartości odżywczych, jakie krążą w Naszej krwi. Układ kostny i mięśniowy pozwala się autu poruszać – rozpędza je i hamuje oraz amortyzuje na nierównościach. I… No właśnie i tu teoria się kończy i zaczyna praktyka.

Będąc noworodkiem, niemowlakiem i tak przechodząc przez kolejne etapu rozwoju widoczny jest Nasz wzrost, rozbudowanie mięśni. Dziecko ma naturalną potrzebę ruchu, którą często na etapie edukacji wczesnoszkolnej ciężko ujarzmić. Uwierzcie mi na słowo. Dziecko, 45 minut lekcji, ławka, tablica. Ja mam inną perspektywę (jestem nauczycielem) więc owszem 45 minut lekcji, biurko, tablica, ale… mogę chodzić między ławkami i chwała za to. 

Już w wieku szkolnym kształtowana jest potrzeba „nie ruchu”, czyli właśnie kontrolowanie tego co było dla Nas naturalne, na potrzeby „wysiedzenia” w ławce. Z czasem zajęcia wychowanie fizycznego okazywało się być już za małym bodźcem by jeszcze po szkole dążyć do dodatkowych aktywności.  Jeśli wspomnę ostatni czas, gdzie zarówno praca jak i nauka odbywa się on-line (w mniejszym bądź większym wymiarze czasu przed szklanym ekranem) zauważyć łatwo, iż Nam – ludziom coraz ciężej jest wychodzić z domu, a nawet wstać z kanapy. I to zarówno dorosłym jak i dzieciom.

W głowie pojawia się myśli: przecież i tak siedzę w domu, po co mam się ubierać, skoro siedzę przed komputerem lub smartfonem, po co…?! Tych określeń: po co i dlaczego rodzi się wiele i dla każdego mają inny wymiar.

Stajemy się uzależnieni od pogody i Naszego nastroju, który wpływa na przebieg Naszego dnia. Gdy widzimy słońce za oknem w głowie/sercu budzi się „optymizm”. Sami odpowiedzcie sobie na pytanie: Czy gdy wczoraj świeciło słońce byłem/am na spacerze lub czy odsłoniłam/em zasłony w oknie i przewietrzyłam/em mieszkanie?

Ja uwielbiam słońce. Czuję się wówczas pełna energii, witalności. Działam wówczas jak bateria słoneczna. Gromadzę te promienie, aby czerpać z nich siłę, gdy za oknem deszcz i chłodek. Do wiosny coraz bliżej. Nawet nie wiedziałam, że za półtora miesiąca przybędzie wiosna. My ludzie chyba dość szybko zapominamy, czym dla Nas jest las, łono natury i sposób w jaki możemy go wykorzystać, abyśmy czuli się lepiej każdego dnia. Drzewa i ich szum, słońce, ptaki, liście, deszcz, burza- wzbudza w Nas różne nastroje. A teraz pomyślcie sobie, że każdego dnia świeci słońce.

Odsłońcie rolety.  Wpuście światło do domu. Wstańcie z miejsca.

Włączcie muzykę. O!!!  Ja już słyszę te basy i wibracje muzyki.

Super!

Wykonałeś pierwszy krok a teraz wykonaj drugi!

Skacz, tańcz, spaceruj, biegaj, ćwicz. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie, a uwierzcie, że sport ma bardzo szeroki wachlarz, który poruszymy innym razem.

Jak się teraz czujesz? Ja widzę już Twój uśmiech. Spójrz! To endorfiny, które sam obudzisz do życia. Możesz być z siebie teraz dumny/a. Działanie dla samego siebie daje więcej niż zdobyte medale. Zdobądź chwałę (czytaj swój szczyt) dla siebie. Dla Twojego lepszego humoru. Nie myśl o tym co powiedzą inni. Nie zastanawiaj się czy sąsiadka, która mieszka pod Tobą zacznie pukać szczotką w sufit, myśląc, że to spotkanie towarzyskie. Wstań i zaproś ją do siebie.

Po co i dlaczego? Bo warto.

Z czasem zobaczysz Siebie w innym obliczu. Zobaczysz swoją zmieniającą się skórę, Twój oddech nie będzie już przypominał oddechu jak po maratonie, a Twoje mięśnie nie będą już drżały jak owocowa galaretka. Twoje „złe” dni już będą łatwiejsze do zaakceptowania przez samego siebie i otoczenie, bo po prostu wyskaczesz je, wybiegasz lub wytańczysz. Rodzina będzie Ci wdzięczna. Gdy z chmury burzowej zamienisz się w wulkan energii. Serio to działa!!!

Pamiętaj, że wszystko to robisz dla siebie. Twoje serduszko będzie Ci wdzięczne, Twoja koncentracja poprawi się, a potrzeba aktywności stanie się Twoją rutyną.

Zapomniałam wspomnieć! Markowe ciuchy, najnowsze fasony nie sprawią, że podniesiesz więcej ciężaru albo że przebiegniesz o 10 kilometrów więcej.  To tylko dodatek do Twojej wewnętrznej siły, który poprawi tylko jakość i komfort w czasie aktywności. Najpierw ubierz się w uśmiech i wstań z miejsca.  Jesteś unikatem i drugiej takiej osoby jak Ty nie znajdziesz na swojej drodze. Więc patrz dumnie w górę (nie potkniesz się na ścieżce), akceptuj każdą swoją niedoskonałość, gdyż dla kogoś innego będzie to coś wyjątkowego, co właśnie Ciebie wyróżni z tłumu.

Trzymam za Ciebie kciuki! Liczę, że właśnie teraz zamykasz swój komputer, otwierasz okno, bierzesz swoją pociechę na spacer lub zapinasz psa na smycz a do pracy zamiast samochodem wybierzesz się pieszo albo rowerem. Pomyśl jakie piękny świat przed Tobą. Spróbuj na niego spojrzeć z innej perspektywy. Spójrz na świat jak na otwartą książkę, która daje Ci możliwości na rozwój. Odrzuć czasem od siebie smutki i złości. Pomyśl, co miłego Cię spotkało ostatnio bądź zaplanuj coś co sprawi Ci przyjemność. Ja tak zawsze robię. Gdy wstanę lewą nogą i włóczę się po domu jak cień, próbuję wrócić myślami do czego miłego. Do lekcji w szkole, gdy uczniowie śmieje się z mojego czytanie (bardzo lubię zmieniać głosy odpowiednio do roli, gdy np. jestem Tygryskiem z “Kubusia Puchatka” -umiesz sobie to wyobrazić? Kobieta lat 30 parę i głos: “Klubusiu, to ja Tlyklys”) lub uśmiech mojej podopiecznej, która mówi o swojej marynarce, w której się dopięła po 5 latach lub że udało się jej przebiec dziś o 1 kilometr dalej.

Wiecie, co?! Ja właśnie piszę ostatnie zadanie do Ciebie. Zamykam komputer, składam notatki i „zgarniam” moją Ferajnę na spacer. Korzystam z tego słoneczka, które rozpieszcza Nas w tym roku już w lutym. I pamiętaj!  W każdym działaniu jesteśmy wyjątkowi.

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
© 2020 Ready for Home Office. All rights reserved

Zamów bezpłatną konsultację

kontakt@r4ho.pl

790 409 494

linkedin.com/company/r4ho

Igor

psycholog dziecięcy

Specjalizacja

Wsparcie dzieci w radzeniu sobie z wyzwaniami i trudnościami. Pomoc rodzicom i ich dzieciom w świadomym rozwijaniu pasji i realizowaniu ambicji. Wzmacnianie relacji rodzica z dzieckiem opartej na lepszym wzajemnym zrozumieniu. Diagnoza zaburzeń i nieprawidłowości rozwojowych dzieci i młodzieży. Diagnoza postaw wychowawczych. Wsparcie dzieci i młodzieży w budowaniu pozytywnej samooceny i radzeniu sobie z trudnym środowiskiem rówieśniczym

Doświadczenie

Słuchanie i rozumienie ludzi zawsze przychodziło mi z łatwością i tak jakoś idąc tym tropem trafiłem na studia psychologiczne. W ich trakcie doszedłem do wniosku, że znacznie efektywniej jest rozwijać posiadane już zasoby, niż zaczynać od czegoś całkiem nowego. A ponieważ z dziećmi i młodzieżą zawsze szybko potrafiłem złapać ”wspólny język”, wg niektórych żartownisiów dlatego, że każdy mężczyzna to duży chłopiec, szybko odnalazłem swoją zawodową drogę. Dziś mając wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami (także jako dyrektor placówki wychowawczej) odpowiedzialnie stwierdzam, że wybrałem właściwą drogę, gdyż czerpię pełną satysfakcję z pracy, skutecznie pomagając wszystkim, którym potrzebne jest moje wsparcie.

Moja rola

Gdy kończyłem studia wizyta u psychologa wciąż była dla wielu tematem tabu. Dziś jesteśmy bardziej świadomi i otwarci. Wiemy, że nie musimy znać się na wszystkim (poza medycyną, piłką nożną i motoryzacją) i mierząc się z poważnym wyzwaniem szukamy specjalistów w danej dziedzinie. To dobry kierunek. Ja jestem skuteczny w pomaganiu rodzinom – czyli dzieciom i ich rodzicom – w radzeniu sobie z wyzwaniami w bardzo różnych dziedzinach. Od trudności w adaptacji do środowiska rówieśniczego, przez zaburzenia odżywiania, zaniżoną samoocenę, trudności wychowawcze, napady lęku, aż po wspieranie efektywnej komunikacji opartej na wzajemnym zrozumieniu i szacunku. Przede wszystkim staram się poznać i zrozumieć, a następnie szukać rozwiązań. Mierzyć się ze wszystkimi wyzwaniami będziemy pracując na Twoich zasobach – wierzę w to, że one zawsze są, czasem tylko potrzebują wzmocnienia lub odblokowania. Mogę powiedzieć zatem, że moja praca opiera się na współdziałaniu. Wierzę, że i Tobie wspólnie pomożemy.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Psychologia, specjalizacja: psychologia kliniczna i zdrowia
Uniwersytet Łódzki: Organizacja Pomocy Społecznej
Centrum Terapii Krótkoterminowej: Praktyk metod „Kids’ Skills” oraz „I’m Proud of You” stworzonych przez dr B. Furmana z Helsinki Brief Therapy Institute.

Ania

architektka

Specjalizacja

Projektowanie użytkowych powierzchni biurowych, adaptowanie wnętrz do określonych potrzeb użytkowników, aranżowanie i wykończenie powierzchni mieszkalnych.

Doświadczenie

Długo zastanawiałam się nad tym co chcę robić w życiu. W sumie wszystko robiłam dobrze i nie miałam nic w czym czułam się wyjątkowa. Aż przyszedł ten moment, że znalazłam swoją ścieżkę. Było nią projektowanie wnętrz. Teraz wchodząc do jakiejkolwiek przestrzeni już widzę oczyma wyobraźni jak może ona docelowo wyglądać. Projektuję wnętrza domów, mieszkań i biur. Za jedną ze swoich kluczowych zalet uważam umiejętność słuchania. To właśnie ona pozwala mi poznać prawdziwe oczekiwania osób, dla których przygotowuję moje projekty.

Moja rola

Stoi przed nami nowe wyzwanie. Zaadaptowanie się do całkiem innej, niż dotąd, rzeczywistości. Jednym z wymiarów tej adaptacji jest przygotowanie sobie odpowiedniej przestrzeni do pracy w domu. Nie tylko funkcjonalnej, ale i estetycznej oraz wygodnej. Takiej, która będzie stanowić integralną część przestrzeni domu czy mieszkania. Właśnie tym zajmuję się w Ready For Home Office.

Wykształcenie

Politechnika Łódzka: Architektura Wnętrz

Piotr

specjalista ergonomii pracy, trener personalny

Specjalizacja

Ergonomia pracy. Korekcja sylwetki. Ekonomia pracy w pracy. Poprawa koncentracji i umiejętności odpoczywania poprzez odpowiednie techniki i ćwiczenia.

Doświadczenie

To co robię zawodowo pochodzi wprost od mojej pasji. To jej zawdzięczam swoje sukcesy i ścieżkę jaką podążam. Dotąd miałem zaszczyt i przyjemność przygotowywać motorycznie uczestników Igrzysk Olimpijskich Rio 2016, Reprezentację Polski Seniorek w siatkówce plażowej oraz Mistrzów Świata U23 w tej samej dyscyplinie. Stale współpracuję z reprezentantami Polski w karate, a od 1997 roku jestem związany z Centrum Sportu Politechniki Łódzkiej. Kilka lat temu postanowiłem wykorzystać swoją wiedzę nt. korekcji sylwetki i przygotowania motorycznego sportowców do wsparcia pojedynczych pracowników i całych organizacji w zwiększeniu komfortu pracy jaką wykonują. Tak narodził się program E+E=E – Energia + Ergonomia = Efektywność.

Moja rola

Ergonomia pracy to niby coś o czym każdy z nas coś słyszał i się jakoś tam orientuje. Jednak najczęściej wypowiadane zdanie to „Siedź prosto i się nie garb.”. Niby trafia w samo sedno, ale to jednak nie wyczerpuje tematu. Ważne jest wszystko. Począwszy od dopasowania krzesła do wysokości blatu i wzrostu osoby przy nim pracującej, po odpowiednie ustawienie peryferii, źródeł światła czy szafek na dokumenty. A gdy już to mamy to musimy przygotować samych siebie. Do tego jak siedzieć, jak się rozluźniać, odprężać i wreszcie odpoczywać. Pomocna dla wzrostu naszej efektywności i satysfakcji z pracy będzie także odpowiednia dieta. Co i kiedy jeść oraz wiedza dlaczego to ważne. W tym wszystkim chętnie pomogę Tobie i Twoim Współpracownikom.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Basia

psycholożka

Specjalizacja

Trening antystresowy, relaksacja, wspieranie samorozwoju, asertywność, komunikacja NVC (Nonviolent Communication/Porozumienie bez Przemocy), konsultacje psychologiczne, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie konfliktów.

Doświadczenie

Największą wartością w pracy są dla mnie ludzie i relacje, dlatego uwielbiam obserwować sukcesy innych w tym obszarze, będące wynikiem ich pracy nad sobą. 
Pracuję m.in. w obszarze stresu i umiejętności społecznych. Prowadzę treningi relaksacyjne oraz warsztaty dotyczące zarówno samego stresu jak i rozwijania zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem.

Od kilkunastu lat z radością wspieram ludzi w dążeniu do doskonalenia siebie i swoich relacji. Hasłem przewodnim mojej pracy jest „Relacje-Harmonia-Cel”.

Moja rola

Praca zdalna jest dalece bardziej wymagająca niż ta wykonywana w gronie współpracowników. Społeczność jaką tworzymy w miejscu pracy zaspokaja część naszych potrzeb, w tym te związane z budowaniem relacji i przynależnością. Trudno jest je zrealizować pracują w trybie home office. Radzenie sobie ze stresem poprzez działanie wieloczynnikowe jak relaksacje, podnoszenie samoświadomości i umiejętność zarządzania swoimi emocjami to obszary, w których mogę wesprzeć Ciebie i Twoich współpracowników.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Psychologia

Paweł

specjalista IT

Specjalizacja

Rozwiązania IT, Dobór i konfiguracja sprzętu i oprogramowania. Dopasowanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Optymalizacja procesów pracy.

Doświadczenie

Od dziecka miałem taką zdolność, żeby po krótkiej chwili przypatrywania się temu jak coś działa, zazwyczaj miałem pomysł jak to usprawnić. Moje wrodzone zamiłowania do wnikania w szczegóły sprawiły, że zawodowo zająłem się poszukiwaniem optymalizacji we wszystkim co mnie otacza. Tak też zostałem certyfikowanym Projekt Managerem w metodyce IPMA. Wreszcie wrodzone kompetencje, które stale rozwijałem połączyłem z zamiłowaniem do komputerów i nowoczesnej technologii. Mój przyjaciel Konrad, mówi, że łączę w sobie skrupulatność Excela i abstrakcyjne podejście Power Pointa. Coś w tym jest.

Moja rola

Mamy u nas nad Wisłą takie przekonanie, że znamy się na wszystkim. A na piłce nożnej, medycynie i motoryzacji to już na eksperckim poziomie! Mnie piłka tak bardzo nie interesuje, a od medycyny mam dyplomowanych lekarzy. Znam się na komputerach i oprogramowaniu, a przy tym wiem jak skutecznie zaplanować i zrealizować projekt. Z chęcią wykorzystam tę wiedzę do tego, aby przygotować dla Ciebie i Twoich Współpracowników funkcjonalne rozwiązania technologiczne, które odpowiadały na ich potrzeby i pozwolą skutecznie realizować zadania jakich się podejmą.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Socjologia