Cardio, FBW czy Split – jak rozwijać odporność psychiczną?

O odporności psychicznej i traktowaniu jej jako „układu mięśni”, pisałem ostatnio. Teraz podpowiem Ci w jaki sposób możesz trenować poszczególne ich partie. Oto kilka moich propozycji:

Umiejętność zarządzania emocjami.

Gdy czujesz, że opanowuje Cię jakieś negatywne uczucie. Zatrzymaj się na chwilę. Przyjrzyj się mu. Co w Tobie powoduje – jakie myśli? jakie pierwsze reakcje? Następnie znajdź jego źródło. Czyli miejsce skąd przyszło. Ktoś Cię faktycznie obraża, czy raczej nie przepadasz za tą osobą i wszystko co powie podnosi Ci ciśnienie? Nazwij tę emocję. I wreszcie zdecyduj co z nią zrobisz. Możesz wyrazić ją natychmiast (wybierz adekwatną reakcję) lub „odłożyć” na później i wrócić do niej gdy będzie ku temu dogodna przestrzeń. Więcej o tym w jaki sposób skutecznie nauczyć się zarządzać swoimi emocjami pisze na naszym blogu Basia.

Poczucie wpływu na własne życie.

Pierwszym i całkowicie podstawowym krokiem jest określenie gdzie kończy się obszar Twojego wpływu. Podziel rzeczy na te, które całkiem od Ciebie nie zależą, nie ważne co zrobisz. Te, na których bieg możesz wpływać oraz te, których rezultat zależy w pełni tylko od Ciebie. Świadomość tych trzech obszarów pomoże Ci zdjąć z barków odpowiedzialność za wiele sytuacji, które torpedują Twoje poczucie, iż masz wpływ na swoje życie i możesz je kształtować wedle swojego uznania, a każda decyzja to tylko kwestia kosztów (pracy, wytrwałości i zaangażowania) jakie trzeba ponieść. Poszukaj narzędzi, które Ci to ułatwią, albo, jeśli umiesz, stwórz własne.

Podejmowanie ryzyka.

Oswajanie ryzyka polega m.in. na przewidywaniu potencjalnych konsekwencji i budowaniu poczucia bezpieczeństwa w oparciu o świadomość swoich dotychczasowych sukcesów. Gdy masz przekonanie graniczące z pewnością, iż zazwyczaj „dźwigasz tematy”, to dobra podstawa aby wzmocnić swoją gotowość do podejmowania się nowych, nie zawsze w pełni przewidywalnych zadań. Pomocna okaże się na pewno wielowymiarowa i wnikliwa analiza sytuacji, zwłaszcza przy złożonych projektach. To na wypadek, gdyby Twoje wyniki w tej skali były jednak zbyt wysokie.

Nauka przez doświadczenie.

Przyjrzyj się swoim sukcesom. Jeśli żadnych nie widzisz, zapytaj o nie kogoś, kto dobrze Ci życzy i zna Cię już trochę. Mając już ich listę poszukaj odpowiedzi na pytanie: „Jakim swoim decyzjom, umiejętnościom i zasobom, zawdzięczam ten sukces?”. Podsumowuj tak każde swoje działanie. Gdy akurat wynik będzie odległy od oczekiwanego, zmień pytanie, na: „Co kolejnym razem w podobnej sytuacji warto zrobić inaczej?”. Aby móc wyciągać wnioski, musisz uprzednio dysponować odpowiednimi danymi. Bez nich niewiele zrobisz. Dlatego też analiza, o której wspominam jest tak istotna. Bardzo czytelnie opisuje to Cykl Kształcenia Davida Kolba, gdzie w czterech krokach otrzymujesz pełne spektrum wniosków do wdrożenia. Sprawdź to koniecznie.

Orientacja na osiąganie celów.

Mówimy o celach długoterminowych. Jedni z nas niemal naturalnie trwają w dążeniu do założonych rezultatów. Monitorują je, potrafią na bieżąco modelować swoje działania. Jak oni to robią? Ośmielę się na przypuszczenie, iż predyspozycje te wynikają z ich systemu poznawczego, a reszta to już lata ćwiczeń. Ale o tym już w innym artykule. Jeśli jednak masz przekonanie, że zaczynasz się nudzić gdy szybko nie zobaczysz wymiernych rezultatów swojej pracy, to z pomocą może Ci przyjść odpowiednie planowanie. Na przykład takie polegające na dzieleniu dużej sprawy, na małe kroki, a nawet na bardzo małe. Pozwolą Ci one skoncentrować się na konkretnych działaniach i szybko zobaczyć efekty, a to podtrzyma Twoją motywację.

Koncentrację na wykonaniu zadania.

Czy myślisz o sobie, jako o osobie, którą interesuje  wiele zagadnień i to jednocześnie. Jako o kimś wszechstronnym? Ciekawym świata? Często trudno jest nam pogodzić fascynację tym co nowe, inspirujące czy zaskakujące z tematami, które pochłonęły nas wcześniej. Prawdopodobnie z resztą z podobną siłą. To nowe, wydaje się jednak często ciekawsze. Może być tak dlatego, że we wcześniej rozpoczętych działaniach jesteś już w miejscu, w którym brakuje „ożywczego powiewu nowości”, a przyszedł etap pozytywistycznej pracy. Dopada Cię też prokrastynacja, czyli odraczasz niemal wszystko co jest dla Ciebie mniej wygodne. Trudno wtedy utrzymać swoją motywację i zaangażowanie. A jeszcze trudniej nie obniżyć wartości wcześniej określonego celu. Co robić aby doprowadzać sprawy do końca. Mnie osobiście pomaga narzędzie zwane „tablicą kanban”, czyli w wolnym tłumaczeniu „spis widoczny”. To, mówiąc w skrócie, tabela pozwalająca na bieżące monitorowanie zadań do wykonania, tych w kolejce, w toku i tych zrealizowanych. Moją ulubioną zaletą tej metody jest możliwość zapobiegania angażowaniu się w kolejne działania, przed ukończeniem wcześniej rozpoczętych. W każdej chwili widzę co już mam „na tapecie” i czy mogę coś jeszcze na siebie wziąć nie ryzykując utraty jakości mojej pracy.

Pewność siebie w relacjach interpersonalnych.

Dotykamy tutaj trochę asertywności. Rozumianej jako postawy, czyli zachowań wynikających z przekonania, iż wszyscy jesteśmy wobec siebie równi i mamy takie same prawa, a ich wyrażanie powinniśmy realizować z zachowaniem wzajemnego szacunku. Oznacza to w praktyce taką komunikację i postępowanie, które uwzględnia granice otoczenia i je respektuje. Czyli np. nie zaspokajamy swoich potrzeb cudzym kosztem. Ćwicząc asertywność możesz uczyć się podejścia zwanego NVC czyli Nonviolent Communication (porozumienie bez przemocy). O tym napisze więcej Basia. Ja ze swojej strony dodam, iż cenne może być dla Ciebie także oswajanie się z zabieraniem głosu na forum najpierw w małych, a kolejno w coraz większych grupach.

Wiara we własne umiejętności.

Wspominałem już w poprzednim artykule o tzw. „wewnętrznym krytyku”. Ten głos powinien być naszym „głosem rozsądku”, takim który ochroni nas przed głupią decyzją, blamażem czy kompromitacją. Nie zaś blokerem wszystkich naszych inicjatyw i podcinającym nam skrzydła cenzorem. Aby wspierać swoją wiarę we własne umiejętności wsłuchuj się w pochwały z intencją zrozumienia perspektywy chwalącego – Dlaczego uważa, że zasługujesz na docenienie? Dlaczego podkreśla coś, co Ty uważasz za normalne? Poznaj jego punkt widzenia.

Kolejna kwestia to sukcesy. Jeśli stojąc przed pytaniem: „Jakie jest Twoje 5 ostatnich sukcesów” masz w głowie rozrastającą się czarną dziurę, to wiedz, że to niespecjalnie dobrze w kontekście Twojego treningu mięśnia, o którym tutaj mówimy. I nie pomoże tłumaczenie pt. „pffff… przecież to nic takiego…”. Jeśli tak uważasz, to znaczy, że nie cenisz swojej pracy. To z kolei oznacza, że skoro Twoja praca ma niską wartość to mógłby ją wykonywać każdy. A skoro każdy może przejąć Twoje zadania, to zasadniczo nie posiadasz żadnych specjalnych czy wyjątkowych kompetencji, które Cię wyróżniają. Zatem w cóż masz wierzyć? Wyszukuj swoje sukcesy i koniecznie je celebruj! Dawaj sobie nagrody. Nie ważne jakie – ważne że sprawią, iż poczujesz siłę w sobie!

Jak zatem brzmi na postawione w tytule pytanie?

Otóż przy ogólnie niskich wynikach konieczne jest podejście FBW, a następnie Cardio alby wzmocnić całość układu. Gdy badanie poziomu Twojej oporności psychicznej wykaże jedynie kilka luk w poszczególnych wymiarach, zamień FBW na Split i też dawaj Cardio. Dbałość o naszą dobrą kondycję psychiczną to robota non-stop-kolor. Zatem do dzieła! Nie masz na co czekać! 🙂

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
© 2020 Ready for Home Office. All rights reserved

Zamów bezpłatną konsultację

kontakt@r4ho.pl

790 409 494

linkedin.com/company/r4ho

Ania

Specjalizacja

Projektowanie użytkowych powierzchni biurowych, adaptowanie wnętrz do określonych potrzeb użytkowników, aranżowanie i wykończenie powierzchni mieszkalnych.

Doświadczenie

Długo zastanawiałam się nad tym co chcę robić w życiu. W sumie wszystko robiłam dobrze i nie miałam nic w czym czułam się wyjątkowa. Aż przyszedł ten moment, że znalazłam swoją ścieżkę. Było nią projektowanie wnętrz. Teraz wchodząc do jakiejkolwiek przestrzeni już widzę oczyma wyobraźni jak może ona docelowo wyglądać. Projektuję wnętrza domów, mieszkań i biur. Za jedną ze swoich kluczowych zalet uważam umiejętność słuchania. To właśnie ona pozwala mi poznać prawdziwe oczekiwania osób, dla których przygotowuję moje projekty.

Moja rola

Stoi przed nami nowe wyzwanie. Zaadaptowanie się do całkiem innej, niż dotąd, rzeczywistości. Jednym z wymiarów tej adaptacji jest przygotowanie sobie odpowiedniej przestrzeni do pracy w domu. Nie tylko funkcjonalnej, ale i estetycznej oraz wygodnej. Takiej, która będzie stanowić integralną część przestrzeni domu czy mieszkania. Właśnie tym zajmuję się w Ready For Home Office.

Wykształcenie

Politechnika Łódzka: Architektura Wnętrz

Piotr

Specjalizacja

Ergonomia pracy. Korekcja sylwetki. Ekonomia pracy w pracy. Poprawa koncentracji i umiejętności odpoczywania poprzez odpowiednie techniki i ćwiczenia.

Doświadczenie

To co robię zawodowo pochodzi wprost od mojej pasji. To jej zawdzięczam swoje sukcesy i ścieżkę jaką podążam. Dotąd miałem zaszczyt i przyjemność przygotowywać motorycznie uczestników Igrzysk Olimpijskich Rio 2016, Reprezentację Polski Seniorek w siatkówce plażowej oraz Mistrzów Świata U23 w tej samej dyscyplinie. Stale współpracuję z reprezentantami Polski w karate, a od 1997 roku jestem związany z Centrum Sportu Politechniki Łódzkiej. Kilka lat temu postanowiłem wykorzystać swoją wiedzę nt. korekcji sylwetki i przygotowania motorycznego sportowców do wsparcia pojedynczych pracowników i całych organizacji w zwiększeniu komfortu pracy jaką wykonują. Tak narodził się program E+E=E – Energia + Ergonomia = Efektywność.

Moja rola

Ergonomia pracy to niby coś o czym każdy z nas coś słyszał i się jakoś tam orientuje. Jednak najczęściej wypowiadane zdanie to „Siedź prosto i się nie garb.”. Niby trafia w samo sedno, ale to jednak nie wyczerpuje tematu. Ważne jest wszystko. Począwszy od dopasowania krzesła do wysokości blatu i wzrostu osoby przy nim pracującej, po odpowiednie ustawienie peryferii, źródeł światła czy szafek na dokumenty. A gdy już to mamy to musimy przygotować samych siebie. Do tego jak siedzieć, jak się rozluźniać, odprężać i wreszcie odpoczywać. Pomocna dla wzrostu naszej efektywności i satysfakcji z pracy będzie także odpowiednia dieta. Co i kiedy jeść oraz wiedza dlaczego to ważne. W tym wszystkim chętnie pomogę Tobie i Twoim Współpracownikom.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Basia

Specjalizacja

Trening antystresowy, relaksacja, wspieranie samorozwoju, asertywność, komunikacja NVC (Nonviolent Communication/Porozumienie bez Przemocy), konsultacje psychologiczne, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie konfliktów.

Doświadczenie

Największą wartością w pracy są dla mnie ludzie i relacje, dlatego uwielbiam obserwować sukcesy innych w tym obszarze, będące wynikiem ich pracy nad sobą. 
Pracuję m.in. w obszarze stresu i umiejętności społecznych. Prowadzę treningi relaksacyjne oraz warsztaty dotyczące zarówno samego stresu jak i rozwijania zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem.

Od kilkunastu lat z radością wspieram ludzi w dążeniu do doskonalenia siebie i swoich relacji. Hasłem przewodnim mojej pracy jest „Relacje-Harmonia-Cel”.

Moja rola

Praca zdalna jest dalece bardziej wymagająca niż ta wykonywana w gronie współpracowników. Społeczność jaką tworzymy w miejscu pracy zaspokaja część naszych potrzeb, w tym te związane z budowaniem relacji i przynależnością. Trudno jest je zrealizować pracują w trybie home office. Radzenie sobie ze stresem poprzez działanie wieloczynnikowe jak relaksacje, podnoszenie samoświadomości i umiejętność zarządzania swoimi emocjami to obszary, w których mogę wesprzeć Ciebie i Twoich współpracowników.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Psychologia

Paweł

Specjalizacja

Rozwiązania IT, Dobór i konfiguracja sprzętu i oprogramowania. Dopasowanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Optymalizacja procesów pracy.

Doświadczenie

Od dziecka miałem taką zdolność, żeby po krótkiej chwili przypatrywania się temu jak coś działa, zazwyczaj miałem pomysł jak to usprawnić. Moje wrodzone zamiłowania do wnikania w szczegóły sprawiły, że zawodowo zająłem się poszukiwaniem optymalizacji we wszystkim co mnie otacza. Tak też zostałem certyfikowanym Projekt Managerem w metodyce IPMA. Wreszcie wrodzone kompetencje, które stale rozwijałem połączyłem z zamiłowaniem do komputerów i nowoczesnej technologii. Mój przyjaciel Konrad, mówi, że łączę w sobie skrupulatność Excela i abstrakcyjne podejście Power Pointa. Coś w tym jest.

Moja rola

Mamy u nas nad Wisłą takie przekonanie, że znamy się na wszystkim. A na piłce nożnej, medycynie i motoryzacji to już na eksperckim poziomie! Mnie piłka tak bardzo nie interesuje, a od medycyny mam dyplomowanych lekarzy. Znam się na komputerach i oprogramowaniu, a przy tym wiem jak skutecznie zaplanować i zrealizować projekt. Z chęcią wykorzystam tę wiedzę do tego, aby przygotować dla Ciebie i Twoich Współpracowników funkcjonalne rozwiązania technologiczne, które odpowiadały na ich potrzeby i pozwolą skutecznie realizować zadania jakich się podejmą.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Socjologia