Model HALT w budowaniu odporności na stres

Od dawna już nie jest tajemnicą, że odpowiednie dbanie o siebie, o swoje samopoczucie, zdrowie, ciało i umysł, jest podstawą do optymalnego funkcjonowania człowieka. Dla ułatwienia, przyjrzyjmy się temu zagadnieniu z perspektywy programu HALT.

HALT (Hungry Angry Lonely Tired) to program szeroko stosowany w terapiach uzależnień, jako element wsparcia procesu zdrowienia u trzeźwych alkoholików (narkomanów, hazardzistów…). Niemniej uniwersalność tego modelu skłoniła specjalistów z innych obszarów do zastosowania go w praktyce także wśród osób, które nie borykają się z uzależnieniami. Myśląc z perspektywy stresu, model ten w bardzo prosty, a zarazem skuteczny sposób pokazuje na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby wzmacniać swoją odporność na stres i możliwości radzenia sobie z sytuacjami trudnymi.

H – Hungry

Jedzenie, czyli jedna z podstawowych potrzeb fizjologicznych. Jak organizm może mobilizować skutecznie energię do radzenia sobie z codziennymi sytuacjami, jeśli odczuwa głód? Konieczne jest zaspokojenie podstawowych potrzeb, niezbędnych do życia, aby móc efektywnie skupić uwagę na rozwiązywaniu bardziej złożonych problemów. Ponadto głód sam w sobie jest dla organizmu czynnikiem stresującym, sprzyja ponadto nerwowości i łatwemu wpadaniu w złość. Dlatego w budowaniu odporności na stres tak ważne są odpowiednie nawyki żywieniowe, a wśród nich: racjonalne spożywanie cukrów, regularne posiłki (lepiej częściej, a mniej), ostatni posiłek najpóźniej 2h przed snem. Nie bez znaczenia pozostaje destruktywny wpływ używek (alkohol, papierosy itp.) na nasze zdrowie, samopoczucie, a zatem i odporność na stres. Wśród witamin, które będą wspierać nas w zachowaniu równowagi i dobrego samopoczucia, warto wymienić witaminy D i PP (zauważono korelację pomiędzy niskim poziomem tych witamin a stanami depresyjnymi) oraz witaminę C, która ogólnie wspomaga odporność organizmu. Nie zapominajmy też o roli magnezu, który, oprócz zbawiennego wpływu na układ mięśniowy i nerwowy, pomaga wyciszyć się i ułatwia zasypianie. Nasz ekspert Piotr, może pomóc Ci dopasować dietę do aktualnego trybu pracy i życia.

Pytania do Ciebie: Czy jadasz posiłki regularnie? Jak dużo cukru zawiera Twoja codzienna dieta? Czy zdarza Ci się odkładać posiłek i być głodnym dłużej niż godzinę?

A – Angry

Złość, gniew. Brzmi znajomo? Jasne, że tak! To przecież podstawowe ludzkie emocje. Same w sobie są niezwykle istotne i pożyteczne, stanowią sygnał alarmowy dla organizmu, że coś jest nie tak, np. sytuacja zagrożenia, podważenie naszych wartości, zaniedbanie potrzeb… Kiedy jednak pielęgnujemy w sobie uczucie złości, zamiast konstruktywnie nim zarządzić, odczuwamy jeszcze większy stres, organizm jest w ciągłym stanie mobilizacji sił, a nasze zdolności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami drastycznie maleją. Ogranicza się nasze pole widzenia, zatem trudniej o konstruktywne rozwiązania. Na dodatek niekiedy w gniewie krzywdzimy niechcący naszych bliskich, co potęguje poczucie winy i… stres! Jak „zwentylować” złość? Niektórzy potrzebują ją wykrzyczeć (UWAGA! Byle nie w formie obraźliwej dla innych – Tobie przejdzie, ale inni długo jeszcze mogą Twoją złość i słowa nosić w sobie. Nawet, jeśli przeprosisz 😉), wybiegać, wykopać, czyli poprzez aktywne, dynamiczne działania dać upust ładunkowi energii, jaki niesie ze sobą złość. Inni potrzebują chwili w odosobnieniu. Żeby ochłonąć i poukładać się ze sobą. Ja proponuję też uważnie pobyć ze swoją złością. To nie takie proste… ale trening czyni mistrza! Jeśli chcesz się tego nauczyć, możesz skorzystać z naszej pomocy tutaj.

Pytania do Ciebie: Jak często odczuwasz złość i gniew? Jak sobie radzisz z napięciem (psychicznym oraz w ciele)? Czy umiesz konstruktywnie wyrażać złość?

L – Lonely

Samotność, szczególnie nie ta ze świadomego wyboru… badania wskazują, że jednym z naszych największych zasobów w radzeniu sobie ze stresem jest wsparcie społeczne. Czasem powiedzenie o tym, co Cię trapi ma zbawienny wpływ, ponieważ: w rozmowie znajdują się rozwiązania, rozmowa zaspokaja potrzebę bycia wysłuchanym, czujesz większą siłę, bo wiesz, że nie jesteś sam, że możesz na kogoś liczyć, że ktoś też ma podobne doświadczenia. Wsparciem społecznym mogą być też specjaliści w danej dziedzinie. Czasem energii dodaje zwyczajne wspólne obejrzenie filmu czy pośmianie się z kimś, kogo towarzystwo lubisz. Poczucie osamotnienia pociąga za sobą inne uczucia, które mogą okazać się w danej sytuacji przytłaczające, np. żal, tęsknota, smutek, odrzucenie… Taki ogólnie obniżony nastrój nie sprzyja stawianiu czoła trudnościom. Powoduje, że problem, z którym poradzilibyśmy sobie normalnie w parę chwil, teraz przerasta nas i przygnębia. W efekcie wpływa na spadek energii i motywacji do działania. Warto dbać o sieć kontaktów, o relacje, które są dla Ciebie wartościowe. Warto znaleźć dla nich czas, docenić je tu i teraz. Czasem możesz sam wyjść z inicjatywą i zaproponować spotkanie lub wykonać telefon. Nie czekaj, aż zrobi to ktoś po drugiej stronie, pokaż, że myślisz, że Ci zależy, że to dla Ciebie ważne.

Pytania do Ciebie: Jak często odczuwasz samotność? Kiedy ostatnio wyszedłeś gdzieś z przyjaciółmi? Z kim rozmawiasz o swoich problemach?

T – Tired

Zmęczony? Mowa nie tylko o zmęczeniu fizycznym, ale także psychicznym. Dla każdej sytuacji generującej zmęczenie, należałoby znaleźć przeciwwagę w formie odpoczynku, regeneracji sił, relaksu. Czyli ważne jest zachowanie balansu. Stres i trudności nie będą w stanie nas pokonać, jeśli będziemy dbać regularnie o momenty wyłączenia i odprężenia, czyli innymi słowy, danej dawce stresu powinna odpowiadać odpowiednia dawka relaksu. To pozwala zaktywizować przywspółczulny układ nerwowy i obniżyć poziom hormonów stresu. W przeciwnym razie stres może przejść w formę przewlekłą, a to już prosta droga do całej gamy dolegliwości, takich jak chociażby nadciśnienie tętnicze, bóle kręgosłupa czy bezsenność. Ważne są zatem kilkuminutowe przerwy od obowiązków w ramach dnia pracy, które możesz przeznaczyć na „przewietrzenie się”, parę prostych ćwiczeń, czy chwilę pogawędki przy kawie. Podstawą jest też sen – odpowiednia jego ilość oraz jakość. Przyjmuje się, że optymalna ilość snu na dobę dla dorosłego człowieka to 8h. Oczywiście są wyjątki. Niemniej ważne jest, abyś zapewnił sobie odpowiednią porcję dobrego jakościowo snu. Nawracające problemy z ilością lub jakością snu prowadzą do nadwrażliwości na zwykłe codzienne spięcia oraz do zaburzeń procesów poznawczych, np. koncentracji uwagi, pamięci czy uczenia się, a to znacznie obniża naszą efektywność na co dzień. W rezultacie jesteśmy z siebie niezadowoleni, złościmy się i… stres narasta. Potrzebujesz wsparcia w radzeniu sobie ze stresem? Możemy pomóc 😊

Pytania do Ciebie: Ile godzin na dobę i jak sypiasz? Czy czujesz się przeciążony obowiązkami? Jak dużo czasu w tygodniu poświęcasz na relaks?

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
© 2020 Ready for Home Office. All rights reserved

Zamów bezpłatną konsultację

kontakt@r4ho.pl

790 409 494

linkedin.com/company/r4ho

Ania

Specjalizacja

Projektowanie użytkowych powierzchni biurowych, adaptowanie wnętrz do określonych potrzeb użytkowników, aranżowanie i wykończenie powierzchni mieszkalnych.

Doświadczenie

Długo zastanawiałam się nad tym co chcę robić w życiu. W sumie wszystko robiłam dobrze i nie miałam nic w czym czułam się wyjątkowa. Aż przyszedł ten moment, że znalazłam swoją ścieżkę. Było nią projektowanie wnętrz. Teraz wchodząc do jakiejkolwiek przestrzeni już widzę oczyma wyobraźni jak może ona docelowo wyglądać. Projektuję wnętrza domów, mieszkań i biur. Za jedną ze swoich kluczowych zalet uważam umiejętność słuchania. To właśnie ona pozwala mi poznać prawdziwe oczekiwania osób, dla których przygotowuję moje projekty.

Moja rola

Stoi przed nami nowe wyzwanie. Zaadaptowanie się do całkiem innej, niż dotąd, rzeczywistości. Jednym z wymiarów tej adaptacji jest przygotowanie sobie odpowiedniej przestrzeni do pracy w domu. Nie tylko funkcjonalnej, ale i estetycznej oraz wygodnej. Takiej, która będzie stanowić integralną część przestrzeni domu czy mieszkania. Właśnie tym zajmuję się w Ready For Home Office.

Wykształcenie

Politechnika Łódzka: Architektura Wnętrz

Piotr

Specjalizacja

Ergonomia pracy. Korekcja sylwetki. Ekonomia pracy w pracy. Poprawa koncentracji i umiejętności odpoczywania poprzez odpowiednie techniki i ćwiczenia.

Doświadczenie

To co robię zawodowo pochodzi wprost od mojej pasji. To jej zawdzięczam swoje sukcesy i ścieżkę jaką podążam. Dotąd miałem zaszczyt i przyjemność przygotowywać motorycznie uczestników Igrzysk Olimpijskich Rio 2016, Reprezentację Polski Seniorek w siatkówce plażowej oraz Mistrzów Świata U23 w tej samej dyscyplinie. Stale współpracuję z reprezentantami Polski w karate, a od 1997 roku jestem związany z Centrum Sportu Politechniki Łódzkiej. Kilka lat temu postanowiłem wykorzystać swoją wiedzę nt. korekcji sylwetki i przygotowania motorycznego sportowców do wsparcia pojedynczych pracowników i całych organizacji w zwiększeniu komfortu pracy jaką wykonują. Tak narodził się program E+E=E – Energia + Ergonomia = Efektywność.

Moja rola

Ergonomia pracy to niby coś o czym każdy z nas coś słyszał i się jakoś tam orientuje. Jednak najczęściej wypowiadane zdanie to „Siedź prosto i się nie garb.”. Niby trafia w samo sedno, ale to jednak nie wyczerpuje tematu. Ważne jest wszystko. Począwszy od dopasowania krzesła do wysokości blatu i wzrostu osoby przy nim pracującej, po odpowiednie ustawienie peryferii, źródeł światła czy szafek na dokumenty. A gdy już to mamy to musimy przygotować samych siebie. Do tego jak siedzieć, jak się rozluźniać, odprężać i wreszcie odpoczywać. Pomocna dla wzrostu naszej efektywności i satysfakcji z pracy będzie także odpowiednia dieta. Co i kiedy jeść oraz wiedza dlaczego to ważne. W tym wszystkim chętnie pomogę Tobie i Twoim Współpracownikom.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Basia

Specjalizacja

Trening antystresowy, relaksacja, wspieranie samorozwoju, asertywność, komunikacja NVC (Nonviolent Communication/Porozumienie bez Przemocy), konsultacje psychologiczne, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie konfliktów.

Doświadczenie

Największą wartością w pracy są dla mnie ludzie i relacje, dlatego uwielbiam obserwować sukcesy innych w tym obszarze, będące wynikiem ich pracy nad sobą. 
Pracuję m.in. w obszarze stresu i umiejętności społecznych. Prowadzę treningi relaksacyjne oraz warsztaty dotyczące zarówno samego stresu jak i rozwijania zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem.

Od kilkunastu lat z radością wspieram ludzi w dążeniu do doskonalenia siebie i swoich relacji. Hasłem przewodnim mojej pracy jest „Relacje-Harmonia-Cel”.

Moja rola

Praca zdalna jest dalece bardziej wymagająca niż ta wykonywana w gronie współpracowników. Społeczność jaką tworzymy w miejscu pracy zaspokaja część naszych potrzeb, w tym te związane z budowaniem relacji i przynależnością. Trudno jest je zrealizować pracują w trybie home office. Radzenie sobie ze stresem poprzez działanie wieloczynnikowe jak relaksacje, podnoszenie samoświadomości i umiejętność zarządzania swoimi emocjami to obszary, w których mogę wesprzeć Ciebie i Twoich współpracowników.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Psychologia

Paweł

Specjalizacja

Rozwiązania IT, Dobór i konfiguracja sprzętu i oprogramowania. Dopasowanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Optymalizacja procesów pracy.

Doświadczenie

Od dziecka miałem taką zdolność, żeby po krótkiej chwili przypatrywania się temu jak coś działa, zazwyczaj miałem pomysł jak to usprawnić. Moje wrodzone zamiłowania do wnikania w szczegóły sprawiły, że zawodowo zająłem się poszukiwaniem optymalizacji we wszystkim co mnie otacza. Tak też zostałem certyfikowanym Projekt Managerem w metodyce IPMA. Wreszcie wrodzone kompetencje, które stale rozwijałem połączyłem z zamiłowaniem do komputerów i nowoczesnej technologii. Mój przyjaciel Konrad, mówi, że łączę w sobie skrupulatność Excela i abstrakcyjne podejście Power Pointa. Coś w tym jest.

Moja rola

Mamy u nas nad Wisłą takie przekonanie, że znamy się na wszystkim. A na piłce nożnej, medycynie i motoryzacji to już na eksperckim poziomie! Mnie piłka za bardzo nie interesuje, a od medycyny mam dyplomowanych lekarzy. Znam się na komputerach i oprogramowaniu, a przy tym wiem jak skutecznie zaplanować i zrealizować projekt. Z chęcią wykorzystam tę wiedzę do tego, aby przygotować dla Ciebie i Twoich Współpracowników funkcjonalne rozwiązania technologiczne, które odpowiadały na ich potrzeby i pozwolą skutecznie realizować zadania jakich się podejmą.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Socjologia