Stres przewlekły – jak łagodzić jego skutki?

Reakcja stresowa organizmu na wydarzenia z naszego życia jest czymś naturalnym, nieodłącznym i w rzeczy samej, zbawiennym! Jest bowiem swego rodzaju sygnałem alarmowym, że jakieś ważne dla nas wartości bądź potrzeby są zagrożone, pozwala uruchomić odpowiednią reakcję, zasoby i działania w celu poradzenia sobie z sytuacją stresową. Sprawa jednak komplikuje się, kiedy jesteśmy poddawaniu działaniu stresora długotrwale. Znacząco duże napięcie w ciele utrzymuje się nieustannie przez miesiąc, dwa, trzy… Ciało adaptuje się do tej sytuacji na poziomie fizjologicznym, co ma swoje widoczne skutki nie tylko w naszej kondycji psychicznej, ale również fizycznej.

Jak działa nasza fizjologia?

W sytuacji stresowej krótkotrwałej charakterystyczny jest wyrzut określonych hormonów do krwi (m.in. adrenalina i noradrenalina). Są one znane jako hormony reakcji „walki lub ucieczki”. W sytuacji stresu ich wydzielanie jest intensywne, ale jednocześnie ich poziom dość szybko opada. Mają za zadanie zmobilizować wszystkie siły organizmu na poziomie fizjologicznym do obrony przed zagrożeniem. Inaczej dzieje się z innym hormonem, kotyzolem, który w sytuacji stesu i napięcia jest również wydzielany przez korę nadnerczy do krwi, jednak jego poziom utrzymuje się w ciele znacznie dłużej. Dlatego to głównie on odpowiedzialny jest za skutki stesu długotrwałego. Opócz jego zbawiennego działania w reakcjach stresowych, np. podnoszenie stężenia glukozy we krwi czy działanie przeciwzapalne, ma niestety również właściwości niszczące dla organizmu, kiedy utrzymuje się zbyt długo i na wysokim poziomie. Kortyzol przede wszystkim znacznie obniża odporność organizmu (pamiętasz, kiedy po zakończeniu jakiejś trudnej dla ciebie sytuacji, która wiązała się ze stałym napięciem, nagle zapadłeś na infekcję wirusową lub bakteryjną?), prowadzi do osteoporozy (powoduje wytrącanie wapnia z kości), nadciśnienia i otyłości. Warto więc w okresie nasilonego, przewległego stresu zadbać na różne możliwe sposoby o swój organizm, aby pobudzić zwiększone wydzielanie hormonów antystresowych (np. oksytocyna, DHEA) i dać mu szansę na regenerację. Warto zrobić to dla siebie, bez względu na to czy mamy czy nie mamy wpływu na sytuację będącą źródłem stresu, lub jaki ten wpływ jest. Bez względu również na to, czy mamy szansę usunąć dany stresor czy też nie.

Oto kilka pomocnych sposobów

(im regularniej stosowane, tym lepiej!):

  1. Znajdź codziennie chwilę na czynności, które cię uspokajają i relaksują. Dla niektórych jest to samotny spacer wśród zieleni, dla innych muzyka, rozmowy z przyjaciółmi (wygadaj się po prostu!), masaż, książka czy aktywność fizyczna (np. rower, bieganie, joga). To ty wiesz najlepiej, co robi ci dobrze. Pozwól sobie na to, wygospodaruj czas i przestrzeń.
  2. Medytacja. Nie wiem czy kiedykolwiek próbowałeś. A jeśli nie, to zawsze możesz zacząć! Badania wskazują, że już 12 minut medytacji dziennie (lub innej techniki bazującej na uważności na swoje ciało) wystarczy, aby podnieść odporność na stres, wyciszyć się, nabrać dystansu i poczuć większą osobistą siłę w radzeniu sobie z przeciwnościami losu. W podstawowej wersji medytacji, jedyne na czym skupiasz swoją uwagę, to oddech. Na początku być może będziesz uciekał myślami do bieżących spraw. Chodzi jednak o to, aby ćwiczyć samokontrolę. Z czasem będzie coraz lepiej!
  3. Treningi relaksacyjne. Mogą przybierać różne formy, najczęściej jednak wiążą się z wejściem w stan głębokiego odprężenia ciała i umysłu oraz biernym poddaniem się sugestii prowadzącego (jeśli to trening prowadzony przez wyznaczoną osobę) lub autosugestii (jeśli robisz to sam). Tego typu treningi często opierają się na wizualizacjach, które dotyczą różnych obszarów, w zależności od potrzeb. Mogą służyć budowaniu harmonii, poczucia bezpieczeństwa, pobudzaniu kreatywności czy uświadamianiu sobie i radzeniu z trudnymi emocjami. Trening trwa zwykle 30-60 minut, a stosowany regularnie sprzyja utrzymaniu spokoju wewnętrznego oraz umiejętnemu rozwiązywaniu problemów.

Wszystkie podane sposoby z pewnością są w zasięgu twoich możliwości. Jednak najważniejsze jest tu przede wszystkim… chcieć! Znaleźć w sobie motywację do zadbania o siebie, do wygospodarowania dla siebie czasu i przestrzeni, do dania odpowiedniej uwagi i opieki własnemu ciału oraz umysłowi. Ciało zna odpowiedź. Ciało wie. Ciało pokazuje w formie różnorakich dolegliwości, gdzie najbardziej kumuluje się dany problem i związany z nim stres. Uważność na to, co dzieje się w ciele (np. podczas medytacji) oraz danie sobie zwyczajnie troski i czułości w danym problemie, zmienia naszą perspektywę i ma moc uzdrawiającą! Zatem kochajmy nasze ciało 🙂

Jeśli chcesz skorzystać z profesjonalnych konsultacji z naszym psychologiem, zajrzyj tutaj

Udostępnij ten artykuł

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
© 2020 Ready for Home Office. All rights reserved

Zamów bezpłatną konsultację

kontakt@r4ho.pl

790 409 494

linkedin.com/company/r4ho

Ania

Specjalizacja

Projektowanie użytkowych powierzchni biurowych, adaptowanie wnętrz do określonych potrzeb użytkowników, aranżowanie i wykończenie powierzchni mieszkalnych.

Doświadczenie

Długo zastanawiałam się nad tym co chcę robić w życiu. W sumie wszystko robiłam dobrze i nie miałam nic w czym czułam się wyjątkowa. Aż przyszedł ten moment, że znalazłam swoją ścieżkę. Było nią projektowanie wnętrz. Teraz wchodząc do jakiejkolwiek przestrzeni już widzę oczyma wyobraźni jak może ona docelowo wyglądać. Projektuję wnętrza domów, mieszkań i biur. Za jedną ze swoich kluczowych zalet uważam umiejętność słuchania. To właśnie ona pozwala mi poznać prawdziwe oczekiwania osób, dla których przygotowuję moje projekty.

Moja rola

Stoi przed nami nowe wyzwanie. Zaadaptowanie się do całkiem innej, niż dotąd, rzeczywistości. Jednym z wymiarów tej adaptacji jest przygotowanie sobie odpowiedniej przestrzeni do pracy w domu. Nie tylko funkcjonalnej, ale i estetycznej oraz wygodnej. Takiej, która będzie stanowić integralną część przestrzeni domu czy mieszkania. Właśnie tym zajmuję się w Ready For Home Office.

Wykształcenie

Politechnika Łódzka: Architektura Wnętrz

Piotr

Specjalizacja

Ergonomia pracy. Korekcja sylwetki. Ekonomia pracy w pracy. Poprawa koncentracji i umiejętności odpoczywania poprzez odpowiednie techniki i ćwiczenia.

Doświadczenie

To co robię zawodowo pochodzi wprost od mojej pasji. To jej zawdzięczam swoje sukcesy i ścieżkę jaką podążam. Dotąd miałem zaszczyt i przyjemność przygotowywać motorycznie uczestników Igrzysk Olimpijskich Rio 2016, Reprezentację Polski Seniorek w siatkówce plażowej oraz Mistrzów Świata U23 w tej samej dyscyplinie. Stale współpracuję z reprezentantami Polski w karate, a od 1997 roku jestem związany z Centrum Sportu Politechniki Łódzkiej. Kilka lat temu postanowiłem wykorzystać swoją wiedzę nt. korekcji sylwetki i przygotowania motorycznego sportowców do wsparcia pojedynczych pracowników i całych organizacji w zwiększeniu komfortu pracy jaką wykonują. Tak narodził się program E+E=E – Energia + Ergonomia = Efektywność.

Moja rola

Ergonomia pracy to niby coś o czym każdy z nas coś słyszał i się jakoś tam orientuje. Jednak najczęściej wypowiadane zdanie to „Siedź prosto i się nie garb.”. Niby trafia w samo sedno, ale to jednak nie wyczerpuje tematu. Ważne jest wszystko. Począwszy od dopasowania krzesła do wysokości blatu i wzrostu osoby przy nim pracującej, po odpowiednie ustawienie peryferii, źródeł światła czy szafek na dokumenty. A gdy już to mamy to musimy przygotować samych siebie. Do tego jak siedzieć, jak się rozluźniać, odprężać i wreszcie odpoczywać. Pomocna dla wzrostu naszej efektywności i satysfakcji z pracy będzie także odpowiednia dieta. Co i kiedy jeść oraz wiedza dlaczego to ważne. W tym wszystkim chętnie pomogę Tobie i Twoim Współpracownikom.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne

Basia

Specjalizacja

Trening antystresowy, relaksacja, wspieranie samorozwoju, asertywność, komunikacja NVC (Nonviolent Communication/Porozumienie bez Przemocy), konsultacje psychologiczne, wzmacnianie poczucia własnej wartości, rozwiązywanie konfliktów.

Doświadczenie

Największą wartością w pracy są dla mnie ludzie i relacje, dlatego uwielbiam obserwować sukcesy innych w tym obszarze, będące wynikiem ich pracy nad sobą. 
Pracuję m.in. w obszarze stresu i umiejętności społecznych. Prowadzę treningi relaksacyjne oraz warsztaty dotyczące zarówno samego stresu jak i rozwijania zasobów osobistych w radzeniu sobie ze stresem.

Od kilkunastu lat z radością wspieram ludzi w dążeniu do doskonalenia siebie i swoich relacji. Hasłem przewodnim mojej pracy jest „Relacje-Harmonia-Cel”.

Moja rola

Praca zdalna jest dalece bardziej wymagająca niż ta wykonywana w gronie współpracowników. Społeczność jaką tworzymy w miejscu pracy zaspokaja część naszych potrzeb, w tym te związane z budowaniem relacji i przynależnością. Trudno jest je zrealizować pracują w trybie home office. Radzenie sobie ze stresem poprzez działanie wieloczynnikowe jak relaksacje, podnoszenie samoświadomości i umiejętność zarządzania swoimi emocjami to obszary, w których mogę wesprzeć Ciebie i Twoich współpracowników.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Psychologia

Paweł

Specjalizacja

Rozwiązania IT, Dobór i konfiguracja sprzętu i oprogramowania. Dopasowanie rozwiązań do indywidualnych potrzeb. Optymalizacja procesów pracy.

Doświadczenie

Od dziecka miałem taką zdolność, żeby po krótkiej chwili przypatrywania się temu jak coś działa, zazwyczaj miałem pomysł jak to usprawnić. Moje wrodzone zamiłowania do wnikania w szczegóły sprawiły, że zawodowo zająłem się poszukiwaniem optymalizacji we wszystkim co mnie otacza. Tak też zostałem certyfikowanym Projekt Managerem w metodyce IPMA. Wreszcie wrodzone kompetencje, które stale rozwijałem połączyłem z zamiłowaniem do komputerów i nowoczesnej technologii. Mój przyjaciel Konrad, mówi, że łączę w sobie skrupulatność Excela i abstrakcyjne podejście Power Pointa. Coś w tym jest.

Moja rola

Mamy u nas nad Wisłą takie przekonanie, że znamy się na wszystkim. A na piłce nożnej, medycynie i motoryzacji to już na eksperckim poziomie! Mnie piłka tak bardzo nie interesuje, a od medycyny mam dyplomowanych lekarzy. Znam się na komputerach i oprogramowaniu, a przy tym wiem jak skutecznie zaplanować i zrealizować projekt. Z chęcią wykorzystam tę wiedzę do tego, aby przygotować dla Ciebie i Twoich Współpracowników funkcjonalne rozwiązania technologiczne, które odpowiadały na ich potrzeby i pozwolą skutecznie realizować zadania jakich się podejmą.

Wykształcenie

Uniwersytet Łódzki: Socjologia